EmCen kirjanpito- ja palkanlaskentaohjelman toimitusmalli

Toimitusmallimme kuvaa ja varmistaa ohjelmiston hallitun käyttöönoton yhteisen suunnitelman mukaisesti sovitussa aikataulussa. Uuden ohjelmiston käyttöönotto muuttaa väistämättä yrityksen arkea. Siihen on hyvä varautua ja EmCen asiantuntijat ovat tukenasi koko projektin ajan. Ohjelmistoprojekti ei kuitenkaan pääty käyttöönottoon, päinvastoin. Asiakastukemme pitää huolta, että yhteiselo järjestelmän kanssa sujuu myös käyttöönoton jälkeen ja olemme tukenasi päivittäisessä arjessasi.

Käyttöönottoprojektin kulku

1. Aloitustapaaminen

Sopimuksen teon jälkeen pidetään yhteinen aloitustapaaminen, jossa tutustutaan projektin avainhenkilöihin, sovitaan tarkempi aikataulu projektin etenemisestä ja ensimmäisenä tehtävistä asioita.  

Aikataulu

Tyypillisesti EmCen kirjanpito- ja palkanlaskentaohjelmat ovat käyttöönotettavissa 12 viikossa. Projektin määrittelyvaiheessa luodaan tavoiteaikataulu, jossa sovitaan käyttöönottoprojektin läpiviennin vaiheiden tarkka aikataulu. 

Yhteyshenkilöt

Asiakkuuspäällikkö 

Asiakkuuspäällikkö on myyjä, jonka kanssa hoidit sopimusasiat ja hän on ensisijainen yhteyshenkilösi meillä EmCellä. Hän hoitaa asiakkuuttasi ja huolehtii säännöllisestä yhteydenpidosta.  

Projektivastaava 

Projektivastaava on pienemmissä käyttöönottoprojekteissa käyttöönottoa tekevä nimetty sovelluskonsultti ja suuremmissa projekteissa projektipäällikkö. Projektivastaava on käyttöönottoprojektin aikana pääasiallinen yhteyshenkilösi. Hänen tehtävänään on huolehtia, että käyttöönotto etenee aikataulussa ja sovittujen tavoitteiden suuntaisesti.  

Sovelluskonsultti  

Käyttöönottoprojektin laajuudesta riippuen toteutusta voi olla tekemässä yksi tai useampi sovelluskonsultti. Sovelluskonsultin tehtävänä on huolehtia käyttöönotettavien sovellusten saattamisesta käyttövalmiuteen, testaamisesta ja kouluttamisesta.

2. Määrittely

Aloituspalaverin jälkeen edetään määrittelyyn, jossa muodostetaan yhteinen ymmärrys järjestelmällä toteutettavista prosesseista, käsitys järjestelmän toiminnasta ja suunnitelma toteutuksesta. Määrittelyn apuna toimii asiakkaan tarjouspyyntö, tarjous ja sopimus.

3. Toteutus 

Teknisessä toteutuksessa toimittaja jakaa työvaiheet, seuraa suunnitelmaa ja pitää asiakkaan ajan tasalla käyttöönoton etenemisestä.  

4. Koulutus

Kun tekninen toteutus on valmis, uuteen järjestelmään perehtyminen tapahtuu sopimuksessa sovittujen koulutustuntien mukaisesti. Samalla asiakas pääsee testaamaan uutta järjestelmää. 

Suosimme koulutuksen jakamista kahteen tai useampaan osaan; ensimmäinen koulutus toteutuksen valmistuttua ja toinen koulutus aikataulutetaan muutamien viikkojen päähän, jolloin asiakas on ennättänyt keräämään kokemusta uuden järjestelmät perusominaisuuksien käytöstä. Toisessa koulutusosassa kerrataan aiemmin opittua kokonaisuutta ja vastataan asiakkaan käyttäjien käyttökokemuksen kautta heränneisiin kysymyksiin. 

5. Käytön aloitus

Uusi talous- ja palkanlaskentaohjelmisto on valmiina käyttöösi! Kun määrittelyn mukaiset toimenpiteet on valmistunut, ensimmäinen koulutusosio pidetty ja asiakas testannut järjestelmän toimivuuden, järjestetään käyttöönoton päätöstapaaminen. Tapaamisessa on läsnä asiakkaan lisäksi toimittajan asiakas- ja projektivastuulliset. Tilaisuudessa todetaan järjestelmän tuotantovalmius ja asiakas on valmis siirtymään asiakaspalvelun ylläpitoon. Mikäli projektin aikana tulee ilmi sopimuksen ja määrittelyn ulkopuolisia tarpeita, jatkokehityksestä sovitaan erikseen tapauskohtaisesti.  

Dokumentointi 

Käyttöönottoprojektissa tehdään seuraava dokumentointi: 

  • Määrittelydokumentti eri osa-alueittain 
  • Kokousagenda ja -muistio 

6. Ylläpito & jatkokehitys

Emme toimita pelkkää teknologiaa vaan pidämme huolen siitä, että yhteiselosi uuden järjestelmän kanssa sujuu kitkattomasti myös jatkossa. Kun järjestelmä on tuotannossa ja projektin päätöstapaaminen on pidetty, olet valmis asiakastukemme piiriin. Asiakastuessamme työskentelevät sovellusasiantuntijat auttavat kaikissa ohjelmiston käyttöön liittyvissä kysymyksissä.  

Tärkeimmät kanavasi ovat EmCe-ohjelman aloitussivu eli extranet ja asiakastukisivusto, jonka löydät osoitteesta tuki.emce.fi. Tukisivustolta pääset lähettämään palvelupyynnöt, löydät tärkeät ohjelmistoa koskevat tiedotteet, ohjeita ja käyttövinkkejä ohjelmiston käyttöön.  Tilanteet muuttuvat, mutta olemme myös silloin tukenasi. Saat helposti tilattua lisäkoulutusta, jos yrityksesi pääkäyttäjä vaihtuu tai tarvitset koulutusta uusille työntekijöille.

Näin saat yhteyden asiakastukeemme 

1. Soittamalla 

Puhelintukemme palvelee sinua numerossa 0600-17250 arkisin kello 8-16 (0,30 €/min sis. alv 24% + pvm). 

2. Lähettämällä tukipyyntö 

Lähetä tukipyyntö osoitteesta tuki.emce.fi löytyvällä palvelupyyntö lomakkeella.

Tervetuloa EmCen asiakkaaksi!

.

.